Dr Artur Kudlatz

"ŻYCIE SEXUALNE CYBORGA"

Jak wyglądają i zachowują się cyborgi? Co to za istoty, skąd się wzięły, co oznacza dla nich seks, podniecenie, przyjemność i jak się rozmnażają: na te pytania musimy sobie odpowiedzieć jeśli chcemy zrozumieć na czym polegają zmiany naszej rzeczywistości i co cyborgi mają z tym wspólnego.

Cyborg to istota, którą określa się jako: połączenie maszyny i człowieka, cyfrowy miks pierwiastka ludzkiego z najwyższą technologią, efekt współpracy ludzi i maszyn, charakteryzującą się niebywale płynnymi granicami bytu hybrydę człowieka i jego technologicznych osiągnięć. Cyborg to najefektywniejsza fuzja zaawansowanych technik informatycznych i ludzkiego ciała: perfekcyjny cybernetyczny organizm, gdzie -cyber- oznacza komunikację, kontrolę i inteligencję.
 


Cyborgi to "udoskonaleni" ludzie: organizmy w których naturalne zdolności ciała i umysłu zostały rozszerzone i wzbogacone lub stworzone zostały dla nich zupełnie nowe możliwości. Idea sięga czasów automatów szachowych Wolfganga von Kempelena, legendy o Golemie, barona Victora Frankesteina i jego prób stworzenia doskonałej istoty z ludzkich szczątków ożywionych prądem elektrycznym.

To co różni współczesne cyborgi od ich mniej lub bardziej progresywnych przodków to informacja. Jak stwierdza Donna Haraway w swym "Manifeście Cyborga" z 1985 roku: "cyborgi to maszyny informatyczne wyposażone w systemy przyczynowo- skutkowe, autonomiczne mechanizmy kontrolne, procesory informacji - to automaty z wbudowaną autonomią."
 



 


Koncepcja cyborga powstała w cybernetyce: nauce zdefiniowanej w 1948 roku przez Robert Wienera jako studia nad kontrolą i regulacyjnymi właściwościami systemów złożonych. I choć Wiener był od samego początku przekonany, że cybernetyka odnosi się zarówno do automatów jak i żywych systemów, nie poruszył jednak kwestii rzeczywistej fuzji maszyn i "naturalnych" organizmów. Dopiero w latach sześćdziesiątych dwaj naukowcy z NASA Manfred Clynes i Nathan Kline stworzyli pojęcie "cyborga" i zasugerowali korzyści jakie przynieść zmiany ludzkiego ciała za pomocą maszyn: chociażby w stworzeniu niezwyciężonej armii niezniszczalnych wojowników, w podboju kosmosu, pracach w ekstremalnych warunkach i przyjemnościach codziennego życia.

Cybernetyka to nauka, która stara się opisać świat jako zestaw systemów sprzężeń zwrotnych umożliwiający racjonalną kontrolę nad ciałami, maszynami, społecznościami i praktycznie całą resztą rzeczywistości. Cybernetyka redukuje "uciążliwe" problemy takie jak ekonomia, polityka, moralność, życie seksualne do poziomu prostych zadań informatycznych, rzeczy które można rozwikłać za pomocą kartki i ołówka, a w najgorszym razie średnio szybkiego komputera.

W tym kontekście ludzkie ciało wraz z jego ograniczeniami i problemami nabiera odmiennego charakteru - staje się komputerem zrobionym z mięsa, kolekcją systemów informacyjnych rozwijających się w efekcie wzajemnego oddziaływania na siebie i relacji ze środowiskiem. Jeśli marzymy o doskonalszym ciele należy jedynie usprawnić mechanizm sprzężenia zwrotnego albo uaktywnić inny system: ultraczułe uszy czy wszystkowidzące bioniczne oko. Ta zmiana wizerunku i możliwości ciała jest najbardziej spektakularną sferą procesu cyborgizacji: sztuczne zęby, protezy kończyn, aparaty słuchowe, bajpasy, face-lifting, silikonowe piersi oraz gustownie modelowane waginy i penisy dawno opuściły już laboratoria i specjalistyczne periodyki stając się codziennością popołudniowych wiadomości.

Proces nie musi kończyć się na naprawie zużytych części ciała i usprawnianiu zmysłów: wyobraźmy sobie łechtaczki w małżowinach, wianuszek różnowymiarowych członków wokół bioder, wysuwane z uszu języki, skórę odczuwającą orgazmy w zetknięciu z muzyką. Scalenie systemu nerwowego z siecią i wzmocnienie mocy obliczeniowej mózgu otwiera przed nami rzeczywistość doznań, w porównaniu z którymi najbardziej wymyślne erotyczne ekstrawagancje oferują wrażenia na poziomie anemicznego wytrysku onanisty wygenerowanego omdlałym ze znudzenia nadgarstkiem. I musimy mieć świadomość, że implantowanie i modyfikacje mięsa to dopiero początek drogi.
 
 


 


Pomijając widowiskowe mutacje cielesnej powłoki, to przede wszystkim w świadomości odbywają się podstawowe zmiany. Wraz z rozwojem systemów generowania i przepływu informacji istotę cyborga określają dzisiaj procesy przebiegające w jego umyśle, pozostającym w stałym kontakcie z maszynami. Transformacje te mają wpływ nie tylko na wydajność mózgu, ale na wzrost funkcjonalności całego organizmu. Korzystanie z sieciowych informacji i komunikacja on-line to nic innego jak proteza wspomagająca ograniczoną pamięć i zdolność do wymiany myśli, cyberprzestrzeń i jej wirtualne światy to narzędzia wprowadzające wyobraźnię, intelekt i emocje w zupełnie inny, nieznany wcześniej wymiar. Staliśmy się cyborgami wraz z pierwszym komputerem na naszym biurku i jak to ujęła Donna Haraway: "Mamy do czynienia z zupełnie nowymi formami subiektywności, radykalnie zmutowanymi światami, których nigdy wcześniej nie było na tej planecie. I nie są to tylko idee. To nowa rzeczywistość z krwi i kości."

Era cyborgów jest tu i teraz: gdziekolwiek jest samochód, wideo, telefon, komputer. To czy jesteś cyborgiem nie zależy wcale od ilości silikonu pod skórą, czy liczby protez składających się na twoje ciało. Świat stał się maszynowo-ludzką siecią: złożoną hybrydą mięsa, metalu i krzemu, w której zniknął problem tego co jest naturalne, a co sztuczne. Cyborgi nas nie otaczają, ale wchłaniają: biurowe sieci komputerowe, automatyczne linie produkcyjne, mass- media: to generowane przez cyborgi cyfrowe konstrukcje dla których surowcem jest ludzkie mięso, informacja, plastik, krzem i żelazo.

Organizm został sprowadzony do problemów genetycznego kodu, stał się szczególnym rodzajem generującego informacje urządzenia i prawdziwie istotną sprawą jest kwestia sposobów jego cyfrowej reprezentacji, a nie analiza zestawu nerwów i mięśni. 

I jeśli mózg to najefektywniejszy organ seksualny, zdolny produkować i zaspokajać pożądanie, stwarzać sens i formę seksualnych kontaktów, to wszelkie transformacje ciała i poszerzanie zakresu zmysłowych doznań mają swoje źródło w informatycznej świadomości cyborga, to "ucieleśnione" projekcje jego elektronicznych potrzeb i fantazji, realizacja stworzonego przez człowieka-maszynę programu. Dla cyborga kontakt cielesny nie jest jedynym sposobem "uprawiania seksu", lecz jedną z wielu możliwości, której wybór zależy od indywidualnych preferencji i stanu cyberprzestrzeni. 


Przy przemieszczaniu bitów nie jest konieczne przemieszczanie atomów, bowiem jak to określił ojciec cybernetyki Norbert Wiener "Informacja to nie jest masa ani energia; informacja to informacja." Jakiś czas później Gregory Bateson dodał: "Informacja to różnica, która tworzy różnicę",co sprowadziło rzeczywistość do formuły IN/OUT i systemu O1. Właśnie w takiej rzeczywistości cyborgi przeżywają swoje seksualne przygody: wirtualizują osobowości i ciała, kompilują i różnicują seks-kody, transferują orgazmbity, multyplikują sensoryczne wyładowania, łechtają się interfejsami, ocierają aplikacjami, halucynują, implantują, generują i reprodukują.

Jedną z podstawowych cech cyborga jest stan faktycznej nieokreśloności i płynności jego bytu. Cyborg jest istotą o tymczasowej, wciąż na nowo tworzonej i modyfikowanej tożsamości: jego istnienie to ciągłe przekraczanie granic: pomiędzy człowiekiem i maszyną, umysłem i ciałem, tym co materialne i niematerialne, realne i iluzoryczne. 

David EveryBody

I co jest niebywale istotne: cyborg tak jak nie posiada danej mu raz na zawsze i niezmiennej tożsamości, nie posiada również płci. Należy do rzeczywistości, w której płeć nie jest arbitralnie określona lub w ogóle nie istnieje jako pojęcie, co uwalnia cyborga od problemów związanych z seksualną identyfikacją, orientacją i dominacją, będących przyczyną koszmaru "uwięzienia we własnym ciele", kłopotów z "seksualnym spełnieniem", konfliktów i osobistych tragedii. Nic dziwnego więc, że społeczno-filozoficzna idea cyborga stworzona przez Donnę Haraway została podchwycona i rozwinięta przez cyberfeministki, które w koncepcji tej upatrują szansę na zmianę układu sił w zdominowanej przez mężczyzn cywilizacji. Ponownie Donna Haraway: "W tradycji "zachodniej" nauki i polityki, tradycji rasistowskiego, zdominowanego przez mężczyzn kapitalizmu, tradycji postępu, tradycji traktowania natury jako surowca dla produkcji kultury, tradycji reprodukowania siebie według wizerunków innych- relacja pomiędzy organizmem i maszyną była wojną o granice. Stawką w tej wojnie były tereny produkcji, reprodukcji i wyobraźni. Optuję za odczuwaniem przyjemności w zacieraniu granic i za odpowiedzialnością w ich konstruowaniu, za wyobrażeniem sobie świata bez płci, który jest prawdopodobnie także światem bez początku, ale możliwe też, że światem bez końca."

Świat cyborgów jest dla Haraway światem, w którym kobieta pozostając kobietą staje się kimś innym. Pokonanie natury i wyzwolenie się z własnej płci możliwe jest po przyswojeniu sobie przez kobiety najnowszych technologii stworzonych przez mężczyzn i mających z założenia służyć realizacji ich imperialistyczno-militarnych marzeń o dominacji i kontroli. John R.R. Christie analizując cyberfeministyczną beletrystykę pisze: "Typowym wizerunkiem maszyny-kobiety końca XX wieku jest cyborg (cybernetyczny organizm), gdzie elektro-chemiczne mechanizmy zostały zastąpione przez technologie informatyczne, inżynierię genetyczną i różnorodne techniki symulacyjne oraz gdzie natura została przełożona na systemy reprogramowalnych kodów. Konfrontacja mężczyzn z kobietą-maszyną i rodzący się w nich lęk przed połączeniem kobiecości i inteligencji wzmacnia idenfikację feministek z cyborgiem jako symbolem oporu."

Wysiłek cyberfeministek koncentruje się na wykreowaniu takiej wizji cyborga i jego wirtualnych światów, do których nie mają prawa przeniknąć utrwalone, populistyczne wyobrażenia o seksualnej atrakcyjności kobiet i mężczyzn (długie nogi i pękate piersi, muskularne torsy i lekki zarost) oraz schematy ich wzajemnych relacji (chłopak spotyka dziewczynę i co z tego wynika). Cyborg dla cyberfeministek jest także przykładem i dowodem na to, że miejsce kobiet w rzeczywistości od zawsze było jedynie wizją tworzoną przez mężczyzn, utwierdzaną przez same kobiety i kodyfikowaną przez "niepokonane i nieomylne" prawa natury. 

Sandy Stone: "Od wieków wmawiano kobietom, że są "z natury" słabe, uległe, przewrażliwione i niezdolne do abstrakcyjnego myślenia. Że ich naturą jest raczej bycie matkami, a nie naukowcami, rozwiązywanie krzyżówek, a nie problemów fizyki nuklearnej. I jeśli te wszystkie rzeczy są naturalne, oznacza to, że są niezmienne. Koniec historii- wracajcie do kuchni. Z drugiej strony, jeśli kobiety (i mężczyźni) nie są naturalni, ale skonstruowani tak jak cyborg, to wtedy za pomocą odpowiednich narzędzi, wszyscy możemy zostać zrekonstruowani. Nic wtedy nie musi być ustalone poczynając od tego kto zmywa naczynia, a kończąc na tym kto pisze konstytucję."
 



 


Cyberfeministki w swej potrzebie gwałtownej "modyfikacji" mają nie zawsze świadomość, że rekonstrukcja mózgów nie następuje w mgnieniu oka i nawet najbardziej zaawansowany technologiczno-metafizycznie cyborg targa wciąż ze sobą wór starych uprzedzeń i nawyków, a kompletne wyeliminowanie czynnika ludzkiego z całej konstrukcji wymaga stworzenia mózgu innego niż ludzki i to wyłącznie przez inny, istniejący już "nieludzki" mózg. Sztuczna inteligencja cyfrowego życia może stworzyć idealnego meta-cyborga nie pozostającego w żadnej relacji do znanych nam umysłów, ciał i napięć między nimi istniejących. Istotą taką może być również cyborg pozaziemskiego pochodzenia: połączenie organizmu Aliena z jego technologią. 

Cyborg wykreowany przez Donnę Haraway pozostaje mimo swego wysoce metaforycznego charakteru w ścisłej relacji ze zjawiskami społecznymi: "Nasze ciała i my sami to mapy władzy i tożsamości. Cyborgi nie są wyjątkiem. Ciało cyborga nie jest niewinne, nie narodziło się w ogrodzie, nie dąży do zjednoczonej tożsamości, ale bez końca generuje antagonistyczne dualizmy; przyjmuje ironię za dobrą monetę. Jeden to za mało, a dwa to tylko jedna z możliwości. Czerpanie intensywnej przyjemności z perfekcji, technicznej sprawności nie jest już grzechem, ale aspektem wcielenia. Maszyna nie jest czymś co ma być ożywione, ubóstwiane i opanowane. My jesteśmy maszynami, procesami informacyjnymi, aspektem naszego wcielenia. Możemy być odpowiedzialni za maszyny: maszyny nad nami nie panują, nie zagrażają nam. Jesteśmy odpowiedzialni za granice; jesteśmy nimi. Aż do teraz kobieca cielesność uważana była za daną, organiczną, nieuniknioną i oznaczała sprawność w macierzyństwie i jego metaforycznych rozszerzeniach. Rozważając koncept cyborga można postrzegać go jako często fragmentaryczny i płynny aspekt seksu i seksualnej cielesności. Płeć nie musi w ogóle być globalnym wyznacznikiem tożsamości, nawet jeśli posiada swą niezachwianą historyczną rozpiętość i głębię."

Konieczność przyporządkowania cyborga do jednej z dwóch płci uważana jest jednak nawet w cyberprzestrzeni za sprawę oczywistą. Nie jest łatwo korzystać z chatroomów, MUDów czy zapisać się na listę dyskusyjną bez obligatoryjnej deklaracji "male" czy "female", a nie wypełnienie tej rubryki traktowane jest przez użytkowników co najmniej nieufnie. Ciekawą refleksję na temat tego zjawiska proponują Kaley Davis i Theresa M. Senft: "Za każdym razem kiedy słyszę pytanie "Jaka jest twoja płeć?" i odpowiedź "Jestem kobietą", przypominają mi się ludzie, którzy na pytanie "Jaki masz komputer?" odpowiadają "Windows", choć wiadomo, że Windows to nie komputer tylko system operacyjny. Tak samo "kobieta" nie jest konfiguracją biologicznego hardware'u, ale zestawem operacyjnych komend pochodzących z różnych źródeł (biologii, kultury, języka), które w efekcie tworzą serię określonych zjawisk.

Cyborg modyfikuje swoje tożsamości zmieniając płeć za pomocą zmiany kodu umozliwiającego jej postrzeganie. Ciało pozostaje w sferze zainteresowań cyborga jako teren i obiekt symulacji, gra znaków, pole wymiany symboli. Realizowanie seksualnych fantazji w cyberprzestrzeni, czerpanie przyjemności z kontaktów z innymi cyborgami sieci nie jest korzystaniem z perfekcyjnych symulacji wyimaginowanych rzeczywistości, ale jest rzeczywistością.

W wirtualnych światach zamieszkiwanych przez cyborgi sprawa "bycia poza ciałem" nie ma takiego znaczenia jak w realnym świecie, bowiem samo ciało jest w tej rzeczywistości czymś zupełnie innym, choć równie prawdziwym i spełniającym odmienne oczekiwania właściciela. Cyberpunkowi bohaterowie Gibsona używają jedynie świadomości do istnienia i działania w Matrycy: Molly sprzedawanie swojego ciała traktuje jak wykorzystywanie "kukły z mięsa", a jej prawdziwe życie toczy się w cyberprzestrzeni, gdzie istnieje także ciało, język, świadomość, ale w wersji momentalnej, płynnej i nieskończonej. Płeć i związane z nią potrzeby są sprawą chwilowej decyzji podejmowanej pod wpływem impulsu, a nie narzuconym przez "naturę ciała" ograniczonym zestawem możliwości.

Spróbujmy sobie wyobrazić sytuację w której zdeklarowana lesbijka spotyka na seks-party mężczyznę-geja, a ten prosi ją o spenetrowanie mu odbytu za pomocą sztucznego penisa. W realnym świecie zaczynamy się zastanawiać czy mamy tu do czynienia z kontaktem heteroseksualnym, a jeśli tak to między kim a kim? Jak się kształtuje granica między płciami? Cyborgi nie stawiają takich pytań, dla nich najważniejsza jest jakość i cel doznań, ich chwilowość i zdolność do ciągłych tranformacji, możliwość kodowania wrażeń gwarantujących nieustanne spełnianie zmieniających się z chwili na chwilę potrzeb. Wirtualne ciała są do tego doskonałymi narzędziami. 

Peter Lamborn Wilson zwracając uwagę na znaczenie nieobecności fizycznego ciała w cyberprzestrzeni, stwierdził, że jest to "ciekawa forma "odcieleśnienia", której uczestnicy stają się percepcyjnymi monadami, konceptami raczej, niż fizycznymi obecnościami".

Bezcielesne istnienie, programowanie wirtualnych osobowości wraz z dowolnym określeniem swojego wyglądu, wieku, imienia i płci jest codzienną praktyką cyborgów korzystających z najprymitywniejszych protez informatycznych takich jak email, chatroom, MUD-y oraz bardziej zaawansowanych awatarów i sensoryczno-mentalnych symulacji bytów w wirtualnej rzeczywistości. Zarządając przepływem danych w symulowanych sieciach neuronowych cyborgi generują i przeżywają nowe rodzaje doświadczeń konstruując swoją tożsamość w nieustannej interakcji z cyfrową rzeczywistością. 

Skuteczność, jakość i bezpieczeństwo życia seksualnego jest dla cyborga sprawą niezwykle istotną, bowiem harmonia i rozwój ich świata uzależniona jest od poziomu komunikacji, kreatywności i efektywności działania wszystkich członków generacji i ich dbałości o cyfrowe środowisko. Wiedza na temat części zamiennych, protez, implantów, rozszerzenień systemu idzie w parze z kontrolą nad jakością swoich seksualnych potrzeb i odpowiedzialnością za formy ich realizacji. Cyborgi dobrze wiedzą jak naprawiać się fizycznie i jak utrzymać równowagę psychiczną. Sama natura Matrycy nie pozwala im na zajmowanie się czymkolwiek co nie służy potęgowaniu uczucia przyjemności, zadowolenia i nieustającej fascynacji możliwościami rozwoju cyfrowych światów. 

Tożsamość w tych światach nigdy nie jest dana, ale zawsze konstruowana. "Nie istniejemy już jako scenarzyści albo aktorzy, ale jako terminale multi-sieci. Dla komputera w sieci otaczający wszechświat i nasze ciała stają się ekranami monitorów. Społeczeństwo cyfrowe przeniosło siebie samo w prywatny, imaginacyjny czas światów równoległych. Każdy z osobna otrzymał kontrolę nad maszyną oraz odizolowane, samodzielne stanowisko, nieskończenie odległe od jego oryginalnego wszechświata." Jean Baudrillard.

Każdy cyborg nieustannie komunikuje się z innymi mieszkańcami wygenerowanych światów multyplikując swoje tożsamości w interakcyjnych procesach. Wirtualne tereny cyberprzestrzeni stworzone przez technologie informatyczne umożliwiają istnienie multi-tożsamości, odmiennych form płciowości i innych rodzajów subiektywności nieakceptowanych i trudnych do osiągnięcia w realnym świecie.

Opcje dostępne są jednak tylko dla cyborgów najwyższej generacji: satysfakcja z bycia znakiem w pulsującej maszynerii niematerialnych pragnień, poruszanie się w sieci ekstremalnych doświadczeń i uczestniczenie w halucynacyjnej kulturze płynnych osobowości wymaga odpowiednich zdolności nawigacyjnych, rozwiniętego aparatu kontroli i wysokiego poziomu odpowiedzialności za rzeczywistość. Swobodne przejścia z wirtualnego do realnego i z powrotem, przekraczanie granic i przeżywanie sytuacji nie zawsze przewidywalnych wymagają doświadczenia i wiedzy. 

Dobry cybersex to zrozumienie i momentalna reakcja na kulturowe symbole reprezentowane i emitowane przez partnera. Pożądanie i kontakty seksualne w cyberprzestrzeni nie są fizyczne, intelektualnie ślepe, ale rodzą się w erogennej strefie mózgu - niezwykle skomplikowanego i subtelnego mechanizmu. Stąd swoista inteligencja cybernetycznego seksu koncentrującego się na esencji erotycznej wyobraźni i "ucieleśnianiu" ideału seksualnego związku.

Erotyczne symulacje cyborgów tworzą bi- multi- poli- seksualne tożsamości zawsze w pełnym, wszechzmysłowym wydaniu. Stopień kontroli sensorycznych przeładowań, ich łagodność lub radykalizm uzależniony jest od stylu danej rzeczywistości: od odczuwania teraźniejszości jako jednej wielkiej strefy erogennej poprzez perwersyjne przygody z wszelkiego rodzaju seks-mutantami do tradycyjnych wirtualnych schadzek z replikami wymarzonych ideałów. Całe życie seksualne cyborga to przepływ informacji, energia popędu zamieniona na aktywność bitów.

Seksualna reprodukcja jest jedynie jedną z wielu strategii rozmnażania się cyborgów. Proces seksualnej reprodukcji cyborgów nie ma nic wspólnego z formami seksu i podziałem ról jako aspektów organicznie naturalnych obiektów takich jak organizmy i rodziny. Cyborg nie jest bowiem naturalnym obiektem w tradycyjnym rozumieniu tego pojęcia. 

W trosce o jakość i rozwój swojego świata cyborgi z reguły rozmnażają się poprzez replikację najefektywniejszych kodów, powielają najdoskonalsze konfiguracje informacyjnych ścieżek i jedynie w najbardziej optymalnych warunkach decydują się na przejście z trybu czysto towarzyskich kontaktów w tryb reprodukcyjny. Podobnie jak w przypadku "relaksacyjnych" kontaktów seksualnych wachlarz sposobów na wzbogacenie świata cyborgów o nową istotę zawiera również klasyczne połączenie cyber-plemnika z cyber-jajem, ale także elektroniczne skompilowanie kodu genetycznego oraz zaprojektowanie i wykonanie od podstaw cyborga-dziecka przez upoważnionych do tego rodziców. 

Naczelną zasadą wszystkich generacji cyborgów jest koncepcja "good breeding", która skupia się na kontroli rozwoju całej populacji i maksymalizacji procesu osiągania celów. Strategia kontroli określa stopień wolności zainteresowanych osobników oraz kalkulację kosztów i zysków wynikających z przyrostu populacji. Każdy cyborg jest komponentem systemu, którego podstawowe tryby operacyjne są czysto statystyczne i propabilistyczne. Żaden obiekt, przestrzeń czy ciało nie jest nietykalne: każdy komponent może być zestawiany z innymi w standardowym module i kodzie, może stać się procesorem sygnałów powszechnego cyfrowego języka. 

Sposoby i cele rozmnażania cyborgów pozwalają im na ostateczne oddzielenie czysto reprodukcyjnych funkcji organizmu od jego roli jako narzędzia do odczuwania przyjemności. Pozwala na to "pozapłciowy" charakter ich rzeczywistości, w której role "matki" i "ojca" są tak samo hipotetyczne jak różnica między kobietą i mężczyzną. Ciało cyborga jest zarówno instrumentem do odczuwania prywatnej satysfakcji, ale także maksymalnie utylitarną maszyną, której reprodukcyjna sprawność wpływa na kształt całej cybernetycznej społeczności i która nie może sobie pozwolić na przypadkowe i bezcelowe mnożenie bytów. 

Pełna informacja i kontrola jest niezbędna, w sytuacji gdzie do końca nie jest jasne kto właściwie w związku człowieka i maszyny jest tworzony przez kogo. Donna Haraway: "Biologiczne organizmy stały się systemami biotycznymi, urządzeniami komunikacyjnymi. Nie istnieje fundamentalne, ontologiczne rozróżnienie maszyny i organizmu, technicznego i organicznego. Replikantka Rachel z filmu Ridleya Scotta jest dobrym przykładem lęku, miłości i dezorientacji jakie wywołuje kultura cyborgów."

Cyborgom nie zależy jedynie na amorficznych osobowościach: koncentrują się na ich ucieleśnianiu: gra polega nie na ostatecznej ucieczce z ciała, ale na ucieczce od kulturowych znaczeń do niego przypisanych. Przechodzenie od męskości do kobiecości i nieokreśloności czy innych wyznaczników fikcyjnych ras i płci jest równie proste jak wybór nowego ubrania. 

Bez istotnego powodu cyborgi nie odrzucają płci czy innych przejawów tożsamości, ale bawią się nimi, uwalniają symbole od ich organicznych odnośników i przenoszą znaczenia tych symboli na ich wirtualne odpowiedniki. Odpowiednio modyfikują system nerwowy, replikują go w cyberprzestrzeni i tam tworzą elektroniczną reprezentację całego organizmu, który dalej rozwija się w ciągłej interakcji z innymi cyborgami. 

Komunikacja między cyborgami jest natychmiastowa, tradycyjne języki zostały zastąpione bezpośrednim transferem danych w cyfrowej przestrzeni, niezależnym od języka czy fizycznej odległości. Mózg cyborga jest połączony z cyberprzestrzenią gdzie jego myśli, wyobrażenia, odczucia i pragnienia są elektronicznie udostępniane innym cyborgom. 

Bezszelestne podróże bitów, niewidzialne połączenia baz danych, mikroskopijne światy procesorów informacji to najbardziej zaawansowane technologicznie maszyny, podstawowy budulec cybernetycznego organizmu, czynnik zmieniający naszą teraźniejszość i tworzący przyszłość. "Nasze najlepsze maszyny są zrobione ze słonecznego blasku; są jasne i czyste: to tylko sygnały, fale elektromagnetyczne, fragmenty spektrum. Ludzie są płynni, materialni i iluzoryczni jednocześnie. Cyborgi to eter, kwintesencja. Wieloznaczność i niewidzialność cyborgów to powód dla którego te słoneczne maszyny są tak niebezpieczne. Ciężko je zobaczyć. Są świadomością- lub jej symulacją." Donna Haraway w poetyckim nastroju. 
 

Dr A. Kudlatz,
04.06.99 
 
 
 
 

BIBLIOGRAFIA

1. A Tragedy for Cyborgs by John R. R. Christie
http://muse.jhu.edu/demo/con/1.1christie.html

2. WHEN SNOW ISN'T WHITE by Barbara Browning
http://www.echonyc.com/~women/Issue17/art-browning.html

3. TURING, MY LOVE by Matthew Ehrlich
http://www.echonyc.com/~women/Issue17/art-ehrlich.html

4. ON SPACE, SEX AND STALKERS by Pamela Gilbert
http://www.echonyc.com/~women/Issue17/art-gilbert.html

5. CHANGING THE SUBJECT by Jodi O'Brien
http://www.echonyc.com/~women/Issue17/art-obrien.html

6. MODEM BUTTERFLY, RECONSIDERED by Kaley Davis and Theresa M. Senft
http://www.echonyc.com/~women/Issue17/senftmodem.html

7. METRO ON ICE MEETS BALL AND CHEANG by Mocha Jean Herrup
http://www.echonyc.com/~women/Issue17/art-herrup.html

8. THE "SPACE" OF CYBERSPACE: Body Politics, Frontiers and Enclosures by Harry Cleaver
http://www.echonyc.com/~women/Issue17/rev-cleaver.html

9. INTRODUCTION: PERFORMING THE DIGITAL BODY -- A GHOST STORY by Theresa M. Senft
http://www.echonyc.com/~women/Issue17/introduction.html

10. Japanimation and Techno-Orientalism Japan as the Sub-Empire of Signs by Ueno Toshiya

11. Jean Baudrillard: Simulacra and Simulations from Jean Baudrillard, Selected Writings, ed. Mark Poster (Stanford; Stanford University Press, 1988), pp.166-184.

12. Biopolitics of Postmodern Bodies by Donna Haraway p.204

13. Ramble City: Postmodernism and Blade Runner by GIULIANA BRUNO October, No. 41 (1987), pp. 61-74.

14. Is Blade Runner a Misogynist Text? by Simon H. Scott

15. The carousel of genders by Anneke Smelik

16. Objectifying the Body in the Discourse of an Object-Oriented MUD by Lynn Cherney

17. CONTRADICTORY SPACES: PLEASURE AND THE SEDUCTION OF THE CYBORG DISCOURSE by P. K. Jamison
jamisonp@ucs.indiana.edu

18. Cyberfeminism with a difference by Rosi Braidotti

19. THE EVOLUTION OF CYBORG CONSCIOUSNESS by Charles Laughlin

20. Donna Haraway, "A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century," in Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature (New York; Routledge, 1991), pp.149-181.
http://www.stanford.edu/dept/HPS/Haraway/CyborgManifesto.html

21. Cyborgs, Trickster, and Hermes: Donna Haraway's Metatheory of Science and Religion by William Grassie
grassie@voicenet.com

22. Legacy Systems and Functional Cyborgization of Humans by Alexander Chislenko
http://www.lucifer.com/~sasha/home.html

23. When I Was an Avocado, I Tangoed Seductively With Ralphie: An In-Depth Analysis of People's Obsession With MUDs by Laura D'Afflitti
http://www.colby.edu/personal/leosborn/essays115.html

24. A Rape in Cyberspace or How an Evil Clown, a Haitian Trickster Spirit, Two Wizards, and a Cast of Dozens Turned a Database Into a Society by Julian Dibbell

25. THE "EMPIRE" STRIKES BACK: A POSTTRANSSEXUAL MANIFESTO by Sandy Stone

26. Computers and the Communication of Gender by Elizabeth Lane Lawley

27. The Ironic Dream of a Common Language for Women in the Integrated Circuit: Science,Technology, and Socialist Feminism in the 1980s or A Socialist Feminist Manifesto for Cyborgs by Donna Haraway

28. ENGINEERING CYBORG IDEOLOGY by N. Katherine Hayles
http://www.altx.com

29. The Erotic Ontology of Cyberspace by Michael Heim

30. DONNA HARAWAY: The Promises of Monsters: A Regenerative Politics for Inappropriate/d Others
Lawrence Grossberg, Cary Nelson, Paula A. Treichler, eds., Cultural Studies (New York; Routledge, 1992) , pp. 295-337.

31.No Alternatives: Technology Spontaneously Approaching 'Humanity' with the Passage of Time by Andy O'Meara

32. Possessed by Virtual Reality by Morten Soby
Research Fellow Institute for Educational Research, University of Oslo
morten.soby@ped.uio.no

33. The Body, Post Humans and Cyborgs: The Influence of Politics of Identity and Emerging Digital and Bio-Technologies on Human Representation in Late 20th Century Art. by Geri Wittig
http://www.fineyoungartists.ndirect.co.uk

34. Identity and the Cyborg Body by Elizabeth Reid

35. SEX MACHINE ART:FROM MECHANICAL REPETITION INTO ELECTRONIC FLICKER by Joseph Nechvatal

36. Cyberfeminism: The world, the flesh and the woman-machine relationship by Zoe Sofoulis

37. Not Really Desiring Bodies: The Rise and Rise of Email Affairs by Jon Stratton 

38. Manifesto Technologies: Marx, Marinetti, Haraway by Steven Mentor
Department of English University of Washington

39. Technology as extension of human functional architecture by Alexander Chislenko
http://www.lucifer.com/~sasha/articles/index.html

40. The Posthuman View on Virtual Bodies by Niran Abbas
http://www.ctheory.com/

41. What is transhumanism? by Nick Bostrom
http://www.hedweb.com/nickb

42. Paul Virilio: From Superman to Hyperactive Man translated by Julie Rose, The Art of the Motor (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1995), pp. 99-132.

43. The World-Wide Web as a Cyborg Author in the Postmodern Mold by David Wall